1. Naponta végzendő nyújtógyakorlatok a talpi bőnye (plantar fasciitis) gyulladásának elkerüléséhez
  • Naponta végzendő hatékony nyújtógyakorlatok a talpi bőnye (plantar fasciitis) gyulladásának elkerüléséhez

    • Naponta végzendő nyújtógyakorlatok a Plantar fasciitis (talpi bőnye) gyulladásának elkerüléséhez

      Az erőnlétükért és egészségükért tenni akaró emberek – különösen a futók – gyakran olyan edzésrutint követnek, amelyben túlerőltetik magukat. A túlerőltetett edzésprogram a vízhólyagoktól a súlyos ízületi problémákig számos különböző gondot okozhat. A Plantar fasciitis, azaz a talpi bőnye gyulladása a két véglet között helyezkedik el, és az egyik leggyakoribb oka a futóknál, gyaloglóknál és a munkájukból kifolyólag sokat állóknál jelentkező sarokfájdalomnak.


    • Mi az a Plantar fasciitis (talpi bőnye)?

      A Plantar fasciitis, vagyis a talpi bőnye egy vastag kötőszövetszalag, amely hosszirányban fut végig a lábfej alsó részén a sarokcsonttól a lábujjakig. A túl sok futás vagy állás túlerőltetheti ezt a talpi szalagot, amelynek következtében apró szakadások keletkeznek a szövetben, ez pedig irritációhoz, gyulladáshoz és sarokfájdalomhoz vezethet. A tünetek akkor a leginkább észrevehetők, amikor a reggeli felkelés után megteszi az első lépéseket, vagy amikor hosszabb ülés után felkel.

      A Plantar fasciitis-t az orvos, az edző vagy más egészségügyi szakember tudja diagnosztizálni és kezelni. A kezelés részeként javasolhatják stabilabban tartó cipő viselését, egyedi ortézisek használatát, nyújtógyakorlatokat, illetve ezek kombinációját. A nyújtás a Plantar fasciitis szinte összes kezelési módjában helyet kap.


    • Kérjen segítséget edzőjétől vagy orvosától

      A plantáris fasciitis gyógyulása időbe telik. A legtöbb szakértő a láb pihentetését, a plantáris fasciát tovább terhelő testmozgás kerülését, valamint a sarok napi többszöri jegelését javasolja. Az erős vagy krónikus fájdalom intenzívebb kezelést igényelhet, de a lábboltozat erősebb megtámasztása, a körültekintő edzés, valamint a felkelés előtti alapos reggeli lábnyújtás általában enyhítik a tüneteket. Orvosa, gyógytornásza vagy edzője atletikai szalagok használatával ideiglenesen stabilizálhatja lábát arra az időre, amíg lábspecialistához nem tud fordulni.


    • Tartsa kordában a plantáris fasciitist mindennapos nyújtással

      A plantáris fasciitis elleni nyújtógyakorlatokkal gondoskodhat róla, hogy a talpszalagja elég hosszú és elég strapabíró legyen ahhoz, hogy erősebb behatásokra se szakadjon el. A legtöbb sarokfájás elleni nyújtógyakorlathoz nincs speciális felszerelésre szüksége – sok edző azt javasolja, hogy egy törölköző használatával végezze a gyakorlatokat, mielőtt felkelne az ágyból. Tegye a lábát egy feltekert törölközőre, fogja meg a törölköző két végét, és finoman húzza hátra, óvatosan hátrafeszítve a talpát. Lába alatt egy labdát vagy valamilyen hengeres tárgyat görgetve is jó eredményeket érhet el, de úgy is eredményesen nyújthat, ha kezével egyszerűen hátrahúzza a lábujjait.

      Az éjszaka viselhető rögzítők, például a FUTURO™ plantáris fasciitis kezelésére szolgáló éjszakai rögzítő alvás közben segítenek a nyújtásban és a fájdalom mérséklésében. Kérdezze meg orvosát vagy edzőjét arról, hogy milyen otthoni kezeléssel enyhíthetők a plantáris fasciitis okozta fájdalmak.